Terapia ręki to indywidualne ćwiczenia gimnastyczne całego ciała prowadzące do stabilizacji centralnej i swobodnej pracy kończyn. Terapia ręki ma na celu zaangażowanie całej kończyny górnej w wykonywanie różnorodnych zadań poprawiających jej funkcjonowanie i doskonalenie ruchów precyzyjnych, w tym także przygotowanie ręki do jednej z najważniejszych funkcji jaką jest pisanie. Przyczyn zaburzających pracę ręki jest bardzo wiele i często nie wystarczy szukać ich w samej ręce, ale także w funkcjonowaniu wzrokowym, czy integracji sensorycznej dziecka. Stąd do terapii ręki podejść należy wieloetapowo, dokładnie diagnozując, co leży u podłoża trudności dziecka.
Diagnoza sprawności motorycznej dziecka oraz plan pracy dla rodzica. Przeprowadzone badanie będzie obejmowało:
- Wywiad z rodzicem, obserwacja spontanicznego zachowania dziecka w dniach badania, w kontakcie z rodzicem.
- Diagnozę sprawności motorycznej w oparciu o arkusz diagnostyczny.
Dla kogo?
Terapia skierowana jest przede wszystkim do dzieci wykazujących:
- nieprawidłową postawę ciała,
- zaburzenia napięcia w obrębie kończyny górnej,
- problem z wykonywaniem codziennych czynności (picie z kubka, zakładanie, zdejmowanie ubrań),
- problemy w zabawach manipulacyjnych/precyzyjnych (układanie małych przedmiotów, nawlekanie, lepienie plasteliny),
- trudność z planowaniem ruchu,
- wolne tempo uczenia się nowych czynności motorycznych
- problemy grafomotoryczne (rysowanie, kolorowanie, pisanie),
- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- problem z koordynacją ruchową,
- wspomagająco w opóźnieniu rozwoju mowy.