Cel:
Usprawnianie małej motoryki (precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców), które są związane z zaburzeniami w ogólnym rozwoju motorycznym. Terapia ręki obejmuje więc nie tylko ćwiczenia dłoni i palców, ale również ćwiczenia całego ciała.
Kogo obejmuje pomoc:
Dzieci z trudnościami manualnymi (wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, nawlekanie koralików, układanie drobnych przedmiotów), grafomotorycznymi (dzieci kreślą niedokładne szlaczki, nie lubią wycinać, rysować, lepić, rysunki często sprawiają wrażenie niestarannych), z obniżonym poziomem graficznym pisma, mające trudności z nadążaniem za tempem innych dzieci (również wtedy gdy tempo ich pracy jest za szybkie i niedostosowane do zadania), “niezgrabne ruchowo”, z wyraźnym obniżeniem lub podwyższeniem napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej (nieprawidłowe trzymanie narzędzia piszącego – ściskanie za mocno, albo trzymanie za lekko).
Jak pracujemy:
Terapia ręki to kompleksowy proces, który wbrew mylnym przekonaniom nie sprowadza się wyłącznie do pisania szlaczków i lepienia z mas plastycznych. Zajęcia obejmują ćwiczenia wzmacniające obręcz barkową, ćwiczenia manualne i precyzyjne ręki oraz stymulację proprioreceptywną. Ważnym elementem jest również usprawnienie motoryki dużej i wzmocnienie całego ciała. Podczas terapii ręki pracuje się nie tylko nad poprawnym chwytem, dysocjacją palców czy lepszym pismem, ale również nad wydłużeniem koncentracji uwagi przy pracy wykonywanej z zaangażowaniem rąk.
Liczba osób: indywidualnie
Prowadząca: Justyna Januszewska
Zapraszamy do formularza zgłoszeniowego
Cel:
– wspomaganie rozwoju dziecka,
– redukowanie dysharmonii rozwojowych,
– kształtowanie umiejętności społecznych dzieci z Całościowymi Zaburzeniami Rozwoju,
– budowanie strategii radzenia sobie z emocjami,
– wspieranie rozwoju emocjonalnego,
– budowanie prawidłowego poczucia własnej wartości.
Kogo obejmuje pomoc:
Dzieci i młodzież do 10 roku życia.
Jak pracujemy:
Indywidualne spotkania skupiające się na budowaniu relacji i atmosfery zaufania. Praca z dzieckiem skoncentrowana na rozwoju społeczno – emocjonalnym. Koncentrujemy się na rozwijaniu mocnych stron, ale także pracujemy nad wyrównywaniem rozwoju i kompensacją trudności.
Liczba osób: zajęcia indywidualne.
Prowadząca: Anna Kamrowska
Zapraszamy do formularza zgłoszeniowego
Cel:
Kontakt z drugim człowiekiem jest niezbędny do życia w społeczeństwie. Każdy z nas potrzebuje zdrowych relacji. Problemy dzieci mogą wpływać na kondycję całej rodziny, samoocenę zarówno dziecka jak i jego rodziców. Dlatego wspieramy także opiekunów. Każda sytuacja i każde dziecko jest inne. Dlatego indywidualnie podchodzimy do metod terapeutycznych. Wnikliwie obserwujemy, pytamy i szukamy źródła problemu – wiemy, że nie istnieje uniwersalny schemat w który można wpisać każde dziecko.
W czasie Treningu Umiejętności Społecznych w grupie pracujemy z dziećmi i młodzieżą, które doświadczają trudności społecznych. Podczas zajęć uczymy się umiejętności niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu, kształtujemy akceptowane społecznie formy odreagowania emocjonalnego, a także doskonalimy relacje z drugim człowiekiem.
Kogo obejmuje pomoc:
Dzieci i młodzież 5-16 lat w podziale na grupy wiekowe: 7-9, 10-12, 13-15 lat.
Jak pracujemy:
W ramach całego cyklu spotkań oferujemy 2 konsultacje dla rodziców – pierwsza wstępna, druga podsumowująca. W razie potrzeby możliwe stworzenie modułu TUS wspierającego rodzica – więcej informacji u prowadzących.
Zajęcia są prowadzone przez dwóch terapeutów jednocześnie.
W czasie Treningu Umiejętności Społecznych w grupie pracujemy z dziećmi i młodzieżą, które doświadczają trudności społecznych. Podczas zajęć uczymy się umiejętności społecznych niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu, kształtujemy akceptowane społecznie formy odreagowania emocjonalnego, a także doskonalimy relacje z drugim człowiekiem.
Pierwszy krok w procesie pomocy to zawsze 1 lub 2 spotkania z rodzicem. Na takim spotkaniu rozmawiamy o problemach, które zauważyli u dziecka, o próbach radzenia sobie z nimi oraz o okolicznościach, w których dane zachowanie się nasila. Następnie organizujemy spotkanie z dzieckiem, abyśmy mogli rozpoznać rodzaj i stopień trudności (indywidualnie lub w grupie). Wyniki obserwacji pozwalają nam obrać kierunek opracowanych specjalnie dla dziecka działań i znaleźć dla dziecka grupę dopasowaną do jego wieku, potrzeb i trudności.
Pracujemy w 3 grupach:
GRUPA DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI NATURY EMOCJONALNEJ ORAZ PRZEJAWIAJĄCYCH ZABURZENIA ZACHOWANIA
Symptomami takich problemów mogą być ataki agresji, używanie wulgarnego słownictwa, celowe drażnienie innych bądź odrzucenie rodziców i bunt w okresie dojrzewania. Trudności z panowaniem nad emocjami to problem wielu dzieci. Część z nich potrzebuje pomocy i wskazówek na trudnej drodze uczenia się prawidłowego wyładowywania złości, pokonywania lęku czy zawstydzenia.
GRUPA DLA DZIECI WYCOFANYCH SPOŁECZNIE
Odrzucenie przez grupę rówieśniczą czy trudności z nawiązywaniem przyjaźni to problemy, które w dużym stopniu wpływają na poczucie wartości zarówno dziecka, jak i nastolatka. Zajęcia prowadzone w ramach TUS-u często przynoszą ulgę dzieciom lub nastolatkom, które nie potrafią przystosować się do przedszkola, nowej szkoły, sytuacji oraz którym ciężko jest przełamać bariery komunikacyjne w swoim otoczeniu.
GRUPA DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI ROZWOJOWYMI
W przypadku, gdy przedszkolak albo uczeń ma opóźnienia rozwojowe warto aby TUS odbywał się we współpracy z logopedą, terapeutą SI czy pedagogiem specjalnym. W tej grupie pomagamy m.in. dzieciom z całościowymi zaburzeniami rozwoju, spektrum autyzmu, z zespołem Downa lub z opóźnionym rozwojem psychoruchowym. Skupiamy się również na przyczynach, które są podłożem problemów z edukacją przyczyniając się nie tylko do poprawy wyników szkolnych, ale też wzrostu samooceny.
Liczba osób:
od 4 do 8 osób w grupie.
Prowadzące: Anna Kamrowska
Zapraszamy do formularza zgłoszeniowego
Cel:
Poprawa funkcjonowania behawioralnego, łagodzenie problemów emocjonalnych, rozwój funkcji poznawczych dzieci.
Kogo obejmuje pomoc:
Dzieci z diagnozą autyzmu lub zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Jak pracujemy:
Stymulacja uwagi, a także stwarzanie korzystnych podstaw do uczenia się poprzez terapię, której program ustalany zostaje po wnikliwej obserwacji dziecka i wywiadzie z rodzicami.
Ponadto dzieci uczestniczą w Programie Aktywności Knillów, Ruchu Rozwijającego V. Sherborne oraz Terapii ręki.
Liczba osób: 1-2 osoby.
Prowadzący: Anna Kamrowska
Zapraszamy do formularza zgłoszeniowego
Opiera się na pracy na zasobach klienta, analizie potrzeb ukrytych często pod zachowaniami sprawiającymi problemy i określeniem, z pomocą terapeuty, obszaru preferowanej zmiany.
Cel:
Praca tą metodą pozwala na odkrycie (bądź odnalezienie) swoich mocnych stron, wzrost poczucia sprawczości i podniesienie samooceny.
Komu możemy pomóc:
- dzieciom i młodzieży z doświadczeniem depresji, lęków, trudności i zaburzeń emocjonalnych, nerwic, zaburzeń nastroju, stresu, zaburzeń adaptacyjnych, problemów w relacjach, zaburzeń i trudności okresu adolescencji, zaburzeń odżywiania, uzależnień, straty, żałoby, przemocy,
- dzieciom i młodzieży wspomagająco – w terapii dzieci i młodzieży będącej w trakcie leczenia psychiatrycznego,
- rodzicom i opiekunom poprzez konsultacje.
Jak pracujemy:
Najważniejsze jest stworzenie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa, oraz dobrej relacji terapeutycznej, dzięki której możliwa jest praca w obszarach trudnych. Po wspólnym określeniu, co sprawia klientowi największą trudność, formułujemy cel, po którego osiągnięciu, możemy pracować nad następnym. I tu zaczyna się praca na zasobach – odkrywanie zdolności i umiejętności, których świadomość jest podstawą do wprowadzenia zmiany. Wspólnie z terapeutą poszukujemy najlepszych rozwiązań zgłoszonego problemu.
Liczba osób: sesje indywidualne, jeśli problem dotyczy relacji zajęcia obejmują dwie osoby.
Prowadząca: Marzena Nowicka-Robak
Zapraszamy do formularza zgłoszeniowego
Cel:
Określenie sposobu funkcjonowania młodego zawodnika lub rodzica sportowca, poznanie ich potrzeb, oczekiwań oraz trudności. Stworzenie planu współpracy.
Kogo obejmuje pomoc:
-dzieci i nastolatków uprawiających sport
-rodziców młodych sportowców
Jak pracujemy:
Psycholog sportu dzięki odpowiednim, naukowo zweryfikowanym metodom i technikom jest w stanie pomóc zawodnikowi w poprawie jego osiągnięć sportowych, ale też wspierać całościowy sposób funkcjonowania poprzez zwiększanie jego samoświadomości. Współpraca nie jest zalecana tylko w przypadku kryzysu czy trudności, ale także wtedy, gdy w sportowcu pojawia się potrzeba rozwoju.